Про трансформацію мережі закладів освіти Чорноморської громади: детально і зрозуміло
Минулого тижня в соцмережах Чорноморська з'явилася інформація, що неабияк стривожила містян, особливо тих, в чиїх родинах є наявні або майбутні школярі. Мова йде про реформу "Нова українська школа".
Новина одразу обросла чутками та суперечками, інформація в соціальних мережах була суперечливою, посилання на сторінку управління освіти виявилося недійсним, а електронна пошта для надання пропозицій громадського обговорення була надана з помилками. Тому Перший інформаційний портал звернувся безпосередньо до міського управління освіти, аби отримати повну картину і донести її своїм читачам. Про вимоги законодавства та труднощі їх виконання розповіла директорка Центру професійного розвитку педагогічних працівників та заступниця голови робочої групи з трансформації мережі закладів освіти Людмила Адаменко.
Трансформація мережі шкіл за реформою НУШ
В першу чергу слід зазначити, що на систему освіти нашої громади дійсно чекають зміни. Але ці зміни є логічним продовженням реформи "Нова українська школа", яка стартувала у 2018 році і чиї перші вихованці невпинно наближаються до старшої школи. Відповідно це вимагає трансформації мережі шкіл в цілому.
За умовами реформи, учні НУШ після 9 класу зможуть продовжити навчання в одному з закладів:
- академічний ліцей (10-12 класи)
- заклад професійно-технічної передвищої освіти (коледж)
Створення академічних ліцеїв та гімназій
Надалі мова йтиме саме про академічні ліцеї - тобто майбутніх учнів 10, 11 та 12 класів. Суттєвою умовою є те, що академічний ліцей має бути відокремлений від початкової та середньої школи, як в більшості країн світу. Тобто старша школа має навчатися в окремому приміщенні і мати не менше 100 учнів (4 класи) на паралелі.
Ліцеї спрямовані на підготовку старшокласників до вступу у вищі навчальні заклади. Учні матимуть змогу обирати предмети для поглибленого вивчення та мінімізувати кількість годин з тих дисциплін, які, на їхню думку, не знадобляться у майбутньому.
На щастя, в Чорноморській громаді достатньо учнів старшої школи, щоб створити в нашому місті академічний ліцей і не один. Але водночас саме це і викликає найбільше запитань, невдоволень та дискусій.
Зрозуміло, що одним з перших критеріїв трансформації школи є потужність приміщень за існуючим санітарним регламентом, тобто фактично кількість квадратних метрів на кожного учня та кількість навчальних кабінетів. І тут варто зазначити, що якби амбітне будівництво нової гімназії в Чорноморську було своєчасно завершено, то це був би самий логічний і безболісний варіант. Новий корпус міг би прийняти всю старшу школу нашої громади. Але наразі такий варіант не розглядається.
Саме виходячи з потужності приміщень закладів освіти, а також історії успіху (рейтинги ЗНО та НМТ) найбільш оптимальним для міста є варіант, коли академічні ліцеї будуть створені на базі існуючих ліцеїв №2 та №4. Саме ці ліцеї утримують лідерство в рейтингах результатів ЗНО та НМТ, і саме тут вже цього року будуть створені освітні осередки для вивчення "Захисту України" (про це більш детально ми розповімо у наступних матеріалах). Крім того, саме 2й та 4й ліцеї розташовані поруч з іншими школами (№3 та №6 відповідно), тобто для жителів цих районів міста не буде суттєвої різниці, який заклад обрати для першокласників.
Всі інші ліцеї міста набудуть статусу гімназій - початкова та середня школа (з 1 по 9 клас)
Зміни в сільських закладах освіти
Найбільш напруженим це питання є для навчальних закладів, що розташовані у селах громади. В Олександрівці та Малодолинському будуть створені гімназії, отже після 9 класу учні змушені будуть добиратися до ліцеїв в Чорноморську чи іншій громаді. І хоча реформа передбачає наявність шкільних автобусів і підвезення учнів, проте під час війни через ускладнений рух це доволі ризиковано.
Ще болючішим є питання зі школою у селі Бурлача Балка. Тут через невелику загальну кількість учнів є можливість зберегти лише початкову школу, об'єднавши її із закладом дошкільної освіти (дитячим садочком). Але саме зараз питання реформування Бурлачобалківської гімназії не розглядається. Є сподівання, що коли буде завершено будівництво укриття, до цієї школи прийдуть діти.
Таймінг формування мережі відповідно до законодавства
Всі сподівання освітян на те, що реформування буде розтягнуте у часі або призупинено на час війни, не справдились. І наразі громада стоіть перед фактом: або вона сама визначається зі змінами і в серпні-вересні 2025 року подає в міністерство власний проєкт трансформації шкільної мережі, або за нас це зроблять "зверху", користуючись загальними правилами і вимогами. Як це відбувається, ми вже спостерігали під час формування територіальних громад та перейменування населених пунктів, коли громади не змогли визначитися з новими назвами і це зробили за них.
Отже, які зміни відбуватимуться безпосередньо в навчальних закладах:
- влітку 2026 року заклади, що стануть гімназіями, припиняють набирати 10 класи
- влітку 2026 року заклади освіти, що стануть ліцеями, припиняють набирати 1 класи
- в червні 2027 року гімназії випускають свої останні 11 класи.
Пропозиції та зауваження
Попри обурення в соцмережах, освіта Чорноморська всі ці роки поступово готувалася до майбутніх змін. Опрацьовувалося законодавство, проводилися розрахунки, численні обговорення та зустрічі. Людмила Адаменко наголошує, що робоча група і зараз готова до конструктивної критики та пропозицій, що не будуть суперечити загальній меті. Проте ми маємо зрозуміти, що умовна купівля штор чи меблів в "свій" кабінет не є умовою для того, щоб реформа оминула стороною ваш ліцей
Пропозиції та зауваження приймаються:
- у письмовій формі із зазначенням особи та контактної інформації заявника за адресою: 68001, Україна, Одеська область, Одеський район, м. Чорноморськ, вул. Хантадзе, 8-А (управління освіти Чорноморської МР)
- на електронну адресу: education@cmr.gov.ua
Термін подачі письмових (електронних) пропозицій до 22.07.2025 року включно.
Остаточний варіант має бути поданий на розгляд сесії Чорноморської міської ради до 15 серпня 2025 року.
Будь-які зміни в наш час сприймаються важко. Але ж саме війна змусила багатьох українців порівняти системи освіти в інших країнах з нашою, відчути важливість змін для інтеграції нашої молоді в європейське студентство. Тому спробуйте відкинути категоричність та незручності перехідного періоду. "Не дивіться на Україну, як на землю своїх батьків. Дивіться на неї, як на землю своїх дітей. І тоді прийдуть зміни"